• aktuellt/news

• program/programme

• art after work

• artist to artist

• artbus & hållplats

• om rostrum/about rostrum

• arkiv/archive

• medlemmar/members

• kontakt/contact

___________________________________

 

Lisbeth Grägg
Född i Vörå, Finland, 1958. Bosatt och verksam i Malmö.

 

Utbildning

2010 POFF, praktisk påbyggnadsutbildning inom konstnärlig gestaltning i privat och offentlig miljö, Simrishamn

2002-03 Malmö högskola K3, ”Imagineering”, påbyggnadsutbildning för konstnärer och ingenjörer
1990-95 Grafikskolan Forum, Malmö
1985-86, 88-89 Östra Gevie folkhögskola, estetiska linjen
1982-83 Abf konstskola, Umeå

 

Samlingsutställningar (urval)

2011 POFF, Skissernas museum, Lund

2010 "Demografiska Deckare" , Konstfrämjandet Bergslagen, Örebro

2009 "Hållplats Katrineholm",

Katrineholms konsthall

2009 Supermarket, Stockholm

2009 Publikation (), Vykort, www.publikation.rollon.net
2008 "Demografiska Deckare" (tillsammans med Marianne Andersson, Anna Bokström och Anna Wessman), Konstfrämjandet Skånes galleri 

St Gertrud, Malmö
2007 Dunkers Kulturhus, Helsingborg, performance (inom SKISS)
2006 Box Kraftverk, Marieberg
2004 Galleri Rostrum, Malmö
2004 Hovdala slott
2003 Galleri Rostrum, Malmö
2003 Disturbances, Charlottenborg, Köpenhamn
2002 Publikation (), tillsammans med Marie Andersson,  www.publikation.rollon.net
1999 The Pineapple, Malmö
1998 The Alma Löv Museum of Exp & Unexp Art, Östra Ämtervik
1995 Galleri Bergman, Malmö
Grafiktriennalen, Umeå och Luleå
Falubiennalen, Falun
Pågatågen (ett projekt på lokaltågen)
1994 Sölvesborgs konsthall
1993 Galleri Bergman, Göteborg och Stockholm
1992 Höganäs museum
Galleri F15, Moss, Norge

 

Separatutställningar

2011 Galleri Rostrum, Malmö
2011 Ateljé Stundars, Finland (performance)

2010 Galleri Rostrum, Malmö (AAW performance)

2005 Galleri Rostrum, Malmö
2001 Biograf Spegeln, Malmö
1997 Galleri H, Stockholm
1996 Forumgalleriet, Malmö
1995 Galleri Titta-in, Sankt Olof

 

Offentlig gestaltning
2012 Mötesplats Ljungdala, Hässleholm

 

Projekt

2007  Konstnär på Malmö Stadsarkiv, http://www.konstframjandet.org/
2007  Intervju om SKISSprojektet, http://www.publikation.rollon.net

 

Stipendier

2013 Svenska kulturfonden, 1-årigt arbetsstipendium

2011 Konstnärsnämndens 2-åriga arbetsstipendium

2011 Ateljé Stundars, Korsholm, Finland (vistelsestipendium)
2008 Konstnärsnämndens arbetsstipendium
2001 Örnsköldsviks KKV, grafikstipendium
1997 ProGrafika, grafikstipendium
1996 Stiftelsen Getfotsfondens grafikstipendium
1995 BUS
1994 Helge Ax:son Johnsons Stiftelse (resa)
1995 Helge Ax:son Johnsons Stiftelse (resa)

 

Representerad

Statens konstråd
Kommuner och landsting

_________________________________

 

Jag arbetar huvudsakligen med installationer och performance och använder olika platser för dem. Jag är intresserad av hur man upplever platser och situationer, beroende på vem man är, vilka erfarenheter man bär på och sambandet mellan aktivitet/händelse och plats.


Från olika ingångar har jag i mina verk gestaltat minnen, intryck och erfarenheter från min hemtrakt och andra platser jag varit på; min familj och bakgrund bildar ofta fond för verken.

 

Jag har den senaste tiden arbetat med mina och andras bilder av Fosterlandet. Det är ett större pågående projekt som innehåller flera delar, "Bidrag till kännedom af Finlands natur och folk". Projektet tog sin början under min vistelse på Malmö Stadsarkiv (2007) och arbetet med det har fortsatt efter att jag lämnade arkivet.

Lisbeth Grägg 

Hagtornsgatan 11
213 62 Malmö
040 - 93 34 26, 0703 – 99 52 68
lisbeth_gragg@yahoo.com

_________________________________________________________________

 

Frihet Jämlikhet och Fågelskap

En offentlig gestaltning för Mötesplats Ljungdala, Hässleholm, 2012.
Fåglarna är täljda i lindträ och målade med vinyl- och akrylfärg.
Övrigt material: stålrör, förzinkade konsoller, gängad stång av förzinkat stål, stålklämmor.

 

MPL är en mötesplats för människor i alla åldrar. I bostadsområdet där den ligger bor det många människor som kommit från andra länder.
Jag har till verket valt flyttfåglar, strykfåglar och stannfåglar som någon tid på året (eller alltid då det är en stryk- eller stannfågel) bor i Sverige. De får här representera mångfald och flyttningar och visa att det går att samsas på samma plats.

 

Foto: Cecilia Sering

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SIKTEN 5 KM : VIDDEN ANSENLIG 
Galleri Rostrum, Malmö (2011)

 

Jag har en längre tid arbetat med mina och andras bilder av Fosterlandet.
I början av det här året vistades jag där – i Fosterlandet.
Hembygden. Rötterna.
Jag har dåligt lokalsinne, blir lite ängslig då jag inte minns vägen.
Jag ser på horisonten.
»Lyssna till den granens susning, vid vars rot ditt bo är fäst.»

 

Utställningen består av fyra verk: En väggmålning på två väggar som föreställer en uppslagen skrivbok med text i blyerts på blåa linjer och ett fotografi, ett stort hjul av björkplywood som går att snurra på och två filmer, Sisu och Kulneff.

 

Foto: Cecilia Sering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GrötenDödenGröten
Performance/installation på Galleri Rostrum, Malmö, 2010.
Jag kokade gröt, läste grötrecept ur mammas kokbok, text ur Topelius' bok om fäderneslandet och texter jag själv skrivit om människor som tagit livet av sig i min hembygd. Jag hade samplat de olika texterna och varvade läsningen med att röra i gröten och senare att steka den.
Bakom mig rullade en film om hur man bakar karelska piroger, ett omsorgsfullt bakande. I angränsande rum visades en bildsvit med foton från min hemtrakt och andra platser jag besökt - alla med en känsla av rörelse, uppbrott, tidens gång, livets farlighet.
När jag hade stekt gröten fick publiken smaka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hållplats Katrineholm

Två verk i en grupputställning med medlemmar från Rostrum, Katrineholms konsthall, 2009.

"Varför längtar de inte hem?" (se DD nedan, 2008) och 

"Sisu" - en installation bestående av ett sikte av självhäftande film, en hornhögtalare och åtta teckningar. Den är berättelsen om den berömda finska sisun och om min far då han deltog i vinter- och fortsättningskrigen i Finland.

 


 

 

 

 

 

Varför längtar de inte hem?
Ett verk i en grupputställning (Demografiska deckare) på Konstfrämjandets galleri i Malmö, 2008.
Utifrån ett gemensamt intresse för identitet och historia påbörjade jag tillsammans med tre konstnärer ett samarbete i januari 2007. Verket handlar om hur det är att vara finlandssvensk i Sverige och utgår från samtal jag fört med människor som kommer från samma hemtrakt som jag och som nu bor i Malmö.
På vernissagen genomförde jag en performance.

 

 

 

 

 

 

Bidrag till kännedom af Finlands natur och folk
Jag arbetade ett halvt år (2007) på Malmö Stadsarkiv som konstnär.
Min grundidé var att undersöka min och andras bild av Fosterlandet.
Jag gjorde sex performance på Malmö stadsarkiv på utvalda platser i byggnaden.
Det blev upprinnelsen till ett projekt som nu innehåller flera delar och går under arbetsnamnet "Bidrag till kännedom af Finlands natur och folk".
Under min vistelse på arkivet fotograferade jag också dagligen förbipasserande fartyg genom fönstret i fikarummet. Detta var en sidosysselsättning. Senare bestämde jag att jag skulle göra vykort av fotografierna och sätta dem i ett vykortsställ, som skulle hänga i lunchrummet på arkivet.
Vykorten finns också som Publikation(). www.rollon.net.

 

 

 

 

 

Men mamma... efter kriget..?

En installation jag gjorde utomhus vid Box Kraftverk, Marieberg, 2006.
Jag skapade ett rum med minnen, reflektion och känslor. Verket har sitt ursprung i min familjs minnen och liv. Men minnen kring krig, kärlek, lycka och liv är ämnen som är tidlösa och universella.

 

 

 

 

"Ostrobotnia"
Jag drev under tre veckor ett kafé på Galleri Rostrum, Malmö 2005.
På kaféet uppstod möten, både mellan mig och besökarna och mellan besökarna. Samtidigt erbjöd kaféet ett forum för upplevelser (t ex minnen) och besökarna kunde stanna upp ett tag.

 

 

 

 

 

 

Robin Hood på Savoy
En performance, som pågick 1 timme 30 minuter i en sal på Hotell Savoy, Malmö, 2003.

Två stycken Robin Hood, jag som den ene och koreografen Dorte Olesen som den andre, intog under tystnad en trerätters lyxmiddag inför publik.

 

 

 

 

Disturbances

En installation på Charlottenborg, Köpenhamn 2003.
Som medlem i en grupp bestående av ingenjörer och konstnärer deltog jag i en utställning, Disturbances, ett veckolångt symposium om musik, rum och rörelser, med workshops och föreställningar. Vi byggde bl a en lounge med bardisk och vilstolar.